среда, 18 ноября 2015 г.

Методична проблема: «Впровадження акметехнологій у навчально - виховний процес на уроках англійської мови».
Акмеолóгія  наука, яка виникла на перетині природничих суспільних, гуманітарних і технічних дисциплін, вона вивчає феноменологію, закономірності і механізми розвитку людини на етапі її дорослості, особливо при досягненні нею найбільш високого рівня в цьому розвитку.
Як наука, акмеологія виникла у 20-30 роки ХХ століття, її заснування пов'язане з ім'ям російського академіка Б. Г. Ананьєва. «Акме» у перекладі з грецької має значення «вершина», «найвищий ступінь розквіту». Акмеологія розглядає людину як суб'єкта життєвого шляху і розробляє засоби досягнення особистістю соціальних і професійних вершин.
На теперішньому етапі розвитку суспільства спостерігається інтеграцію акмеології та синергетики. Практичною метою акмеології являється можливіть пояснити людині яким чином можливо рухатись далі коли ціль, котра була поставлена на певному етапі життя вже досягнута тут мибачимо звязок акмеології та педагогіки.
Особливості акмеологічних технологій обумовлені внутрішньою установкою суб'єкта на розробку та впровадження. Об'єктом технологізації стають особистісні зони розвитку людини, способи й засоби життєдіяльності, професійного становлення.
«Основна задача акмеологічних технологій - сформувати та закріпити у самосвідомості людини затребувану необхідність у самосвідомості, саморозвитку й самореалізації, що дозволяють спеціальними прийомами та техніками самоактуалізувати особистісне та професійне "Я"».
До акмеологічних можна віднести такі технології:
·        ігрові (дидактична гра, технології ігромоделювання);
·        технології психоконсультування;
·        тренінгові технології;
·        технології розвивального навчання;
·        технологія особистісно зорієнтованого навчання;
·        метод проектів.

Не менш значущим у контексті акмеологічної теорії є технологія, що отримала назву "метод проектів" і припускає орієнтацію на самостійну діяльність учнів, рішення певної проблеми, що передбачає використання різноманітних методів, засобів навчання, інтегрованих знань і вмінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Для успішної реалізації методу проектів необхідні такі умови: наявність значущої проблеми та задачі; практична, теоретична й пізнавальна значущість передбачуваних результатів; самостійна (індивідуальна, групова, колективна) діяльність учнів; структурування змістовної частини проекту; використання дослідницьких методів.

среда, 11 ноября 2015 г.

Зведена таблиця видочасових форм дієслова


Вимоги до вчителя, що працює за методом проектів



Дидактичні ігри на уроках англійської мови

Дидактичні ігри на уроках англійської мови
     
В. О. Сухомлинський писав, що без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку: «Гра – це величезне світле вікно, через яке духовний світ дитини вливається в життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що розпалює вогонь кмітливості та допитливості… Гра дитини – це не простий спомин про те, що було, а творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них нової дійсності, яка відповідає запитам та інтересам самої дитини».
    Застосування навчальних ігор допомагає зняти напругу в стосунках, змінити емоційний стан, полегшити розв’язання задач, указати учням шляхи підвищення організованості цілеспрямованості дій і вчинків. Гра допомагає учням перебороти сором’язливість, психологічний бар’єр мовленнєвого спілкування й отримати віру в свої сили. Вона посильна всім, навіть слабко підготовленим учням. Але неможна допускати, щоб гра перетворилася на самоціль, розвагу. Вона повинна бути засобом вивчення іноземної мови і мати комунікативну спрямованість, допомогти учням засвоїти навчальний матеріал, сформувати необхідні навички й уміння. Гра являє собою навчальну ситуацію, яка багато разів програється, і при цьому кожен раз у новому варіанті.
   У початкових класах закладаються основи знань, умінь і практичних навичок, які необхідні для подальшого навчання, формуються моральні риси і якості, вміння дітей самостійно оволодівати знаннями, пробуджується інтерес до навчання, до творчих пошуків. Але цей процес ускладнюється віковими особливостями молодших школярів: слабким переключенням уваги, її нестійкістю, недовільністю пам'яті та мислення.
    Одним із ефективних засобів розвитку інтересу до навчального предмета поряд з іншими методами та прийомами, які використовуються на уроках, є дидактична гра.   
Дидактичний матеріал може бути трьох видів: один служить для закріплення та повторення набутих дітьми знань, умінь та навичок, а отже, складений відповідно до програми; другий є пропедевтичним за своїм змістом, теж складеним за програмою, але він веде дітей уперед та допомагає їм легше та швидше засвоювати навчальний матеріал; третій стосується програми, але розширює кругозір дітей, збуджує у них інтерес до знань, прищеплює любов до розумової праці.
    Види ігор:
1) сюжетно-рольові;
2) творчі;
3) ігри-змагання;
4) ігри-олімпіади;
5) рухливі.
   

 Для учнів початкових класів існують такі типи ігор:
– ігри-загадки;
– лексичні ігри;
– ігри на автоматизацію навичок;
–ігри для розвитку аудіювання;
–скоромовки на відпрацювання вимови.
    До програми з іноземних мов також включені:
–ігри-тренінги;
–ігри-подорожі Англією;
–ігри-інсценування;
–сюжетні чи пісенні.
     Кожний із наведених видів ігор має дидактичну, розвивальну, пізнавальну, виховну цілі. Кожна з них може бути домінуючою, провідною у будь-якому з видів гри. Частіше за все ігри-тренінги мають дидактичну мету, ігри-інсценування – розвивальну, сюжетні чи пісенні ігри – виховну.
     В окремий блок виділяють комп'ютерні ігри. Вони також націлені на розвиток комунікативних навичок та вмінь. Комп'ютерні ігри дозволяють у доступній та цікавій формі відпрацювати та закріпити граматичний, лексичний та фонетичний матеріал, представлений на основних уроках.
    Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
1. Готовність учнів до участі в грі (кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити її мету, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі в грі).
2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.
3. Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри –зрозуміле, чітке.
4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
6. Не можна допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).
    
Приклади фрагментів уроків з використанням ігрових форм роботи
Фрагмент уроку № 1. Орфографічна гра «Букви розсипалися» з теми Bread and cereals”.
Мета: формувати навички поєднання букв в слові.
Хід гри: вчитель пише великими літерами на папері слово і, не показуючи його учням, розрізає на букви. Потім показує букви учням і розсипає їх на столі. Виграє той, хто першим правильно запише слово. Переможець придумує своє слово.
DBARE (bread)
Y R S P A T (pastry)
Фрагмент уроку № 2.Лексична гра з теми "Berries, Fruit and Vegetables".
Мета: закріпити лексичний матеріал з даної теми.
Хід гри: усі учні встають. Учитель, говорить: "Berries (fruits or vegetables)" і вказує на якого-небудь учня. Цей учень повинен швидко назвати ягоду (фрукт або овоч).
Якщо він помилився або повторив сказане іншим учнем, він вибуває з гри. Виграє той, хто назвав більше ягід, фруктів, овочів.
Так само проводяться й такі ігри, як: "Soup, theFirstCourse, theDessert", "AttheGrocer's,attheDairy, attheGreengrocer's".
Фрагмент уроку № 3. Лексична гра "Which Team Knows the New Words Better" з теми "Food".
Мета:активізувати лексичний матеріал з даної теми.
Хід гри: група ділиться на дві команди. Учитель викликає двох учнів – представників від кожної команди. Група читає їм пояснення слів, а учні називають слова.
Другий варіант цієї гри: від кожної команди викликається по одному учню. Одному з них клас називає слова англійською мовою, а він перекладає їх українською мовою. Виграє та команда, учні якої запам'ятали більше нових слів.
Фрагмент уроку № 4.Гра "WhoKnowsMoreWordCombinations" ("Food").
Мета: розширити словниковий запас учнів.
Хід гри: ведучий називає слово, наприклад meat. Учень, до якого він звернувся, повинен назвати всі відомі йому сполучення з цими словами, наприклад: boiledmeat, stewedmeat, tastymeat та ін. Якщо він сказав менше трьох словосполучень, то вибуває з гри. Виграє останній учасник гри.
Фрагмент уроку № 5. Лексична гра «П’ять слів».
Мета: закріпити лексику з теми “Food”.
Хід гри: учнів ділять на дві команди. Поки учень з однієї команди рахує до п’яти, представник іншої команди повинен назвати п’ять слів з даної теми. Учасник, що не впорався із завданням, вибуває з гри.
Фрагмент уроку № 8.Орфографічна гра з теми Pots and pans”.
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями правил написання слів у межах вивченого лексичного матеріалу.
Хід гри: учнів поділяють на дві команди. Для обох команд на дошці колонками написані слова, у кожному з яких пропущено одну літеру. Члени команд по черзі виходять до дошки і вписують необхідні літери. Перемагає команда, яка перша безпомилково виконує завдання або допустить меншу кількість помилок.
Фрагмент уроку №9. Фонетична гра «Хто швидший?» з теми “Kitchen and kitchenware”.
Мета: формувати і вдосконалювати навички встановлення звуко-буквенних відповідностей і значень слів на слух.
Хід гри: учням роздаються картки, на яких в першому стовпчику наводяться слова на англійській мові, в другому – їх транскрипція, в третьому переклад слів українською мовою. Слова на англійській мові пронумеровані по порядку. Як тільки викладач вимовляє те або інше англійське слово, учню необхідно поставити його номер поряд із відповідною транскрипцією і українським перекладом. Виграє той, хто швидше встановить відповідності між іншомовним словом, транскрипцією і перекладом.


Алгоритм проектної діяльності

Етапи методу проектів
Діяльність учителя
Діяльність учня
І. Постановка проблеми задачі
1.Підводить учнів до усвідомлення проблеми, мети діяльності.
2.Добирає орієнтовну назву проекту.
3.Дає завдання щодо форми виконання проектів.
4.Пропонує операційні карти з розробки тематичних питань.
1.Усвідомлюють проблему.
2.Визначають мету діяльності на уроці.
3.Придумують варіанти назв проекту.

ІІ.Самостійна дослідницька робота.
1.Організовує групову дослідницьку роботу учнів, застосовуючи активні та інтерактивні методи.
2.стежить за індивідуальною роботою учнів.
1.Обговорюють у групах аспекти тематичних питань.
ІІІ.Критична оцінка проміжних результатів
1.Організовує обговорення тематичних питань, створює сприятливу психологічну атмосферу.
2.Стежить за логікою думок школярів.
3.Коригує розумову діяльність учнів, тактовно виправляє помилки, висловлює побажання, підводить до певних висновків.
4.Формулює домашнє завдання, указуючи термін виконання.
1.Висловлювання думки щодо аспектів тематичних питань.
2.Розкривають різні погляди на проблеми.
3.Займають певну позицію згідно зі своїм життєвим досвідом, переконаннями, особистісними орієнтаціями.
4.Створюють мікропроект (якщо отримали додаткове завдання).
5.Оцінюють роботу одне одного.
ІV. Захист проекту
1.Організовую захист учнями власних проектів на уроці чи позакласному заході.
2.Організовує оцінювання, виставляє підсумкову оцінку.
1.Створюють власні проекти, відповідно оформлюючи.
2.Готуються до захисту проектів.
3.Беруть участь у підготовці підсумкового уроку (заходу).

вторник, 10 ноября 2015 г.

Мовленнєва зарядка на уроках англійської мови

Мовленнєва зарядка на уроках англійської мови

Мовленнєва зарядка - це вміло організований початок уроку (зазвичай не більше 5 хвилин), який здатен ввести учнів в іншомовну атмосферу та стимулювати їх подальшу роботу:

- викликати в учнів бажання говорити по-англійські;
- налаштувати слуховий та мовний апарат учнів на іноземну мову;
 
актуалізувати у промові вивчений на попередніх уроках мовний матеріал;
 
- активізувати мовну діяльність з метою збереження образів в довготривалій пам'яті на основі нових ситуацій;
 
- розвивати спонтанну мова учнів.

        
Учителю, який добирає матеріал для проведення мовленнєвої зарядки, треба враховувати декілька правил для визначення її змісту і вибору форм.
Розробити такий початок уроку, яке викликає в учнів бажання говорити по-англійськи. Зв'язати мовленнєву зарядку з завданнями уроку.
Зв'язати мовленнєву зарядку з усіма іншими етапами уроку. Пам'ятати, що мовленнєва зарядка, не підкріплена подальшим ходом уроку, втрачає сенс. 
Підготувати (бажано, але не обов'язково) кілька варіантів мовленнєвої зарядки. 
Мовленнєва зарядка є одним із найважливіших елементів уроку, тому що вона дозволяє найбільш ефективно використовувати урочний час і виступає 

- як засіб активізації уваги 

- як засіб закріплення граматичних навичок

- як засіб розвитку пам'яті 

- як засіб розвитку пам'яті, уваги

- як засіб розширення словникового запасу 

- як засіб контролю усного мовлення

- як засіб навчання читання 

- як засіб розвитку уваги, навичок зіставлення, порівняння

- як засіб тренування вимови

- як засіб формування мовної здогадки.

        Для молодшої ступені навчання характерне використання гри як засобу навчання. Проте, гра не повинна стати самоціллю, вона повинна носити навчає і виховує характер. У середній ланці найбільшу роль грає орієнтація на особистість учнів. Мовленнєва зарядка може проводитися у вигляді бліц - анкетування, складання діалогів на цікавлять підлітків теми.

Приклади мовленнєвої зарядки
1
Betty Botta bought some butter,
"But, she said, this butter’s bitter,
But a bit of better butter will make my batter better”.
So, she bought a bit of butter better than the bitter butter,
And it made her batter better.
2
A big black bug bit a big black bear,
A big black bear bit a big black bug. 
3
The batter with the butter is the batter that is better! 

4. Roleplay   "TV  competition” (тема „Сім’я”)
 Клас  поділяється  на  групи.  Кожна  група  представляє  англійську  сім’ю.
Членам  сім’ї  інформація  подається  на  картках.


MR. Brown       45      a  worker
MRS.  Brown    38      an  engineer
ALEC              19      a  student
SUE                10     a schoolgirl

5. T: What’s the weather like today?
P: It’s not fine.
T: Is the sun shining?
P: No it isn’t, but it is going to rain.
6.  Вправи  із  завданням  для  опитування  „ Знайди  того,  хто...”
Так, при  вивченні теми  „Спорт”  можна  провести  таке  опитування:
                         Find  someone  who:
 =  likes  sport  the  most  of  all;
 =  never  does  any  morning  exercises;
 =  does  morning  exercises  every day;
 =  hates  sport  at  all;
 =  runs  in  the  morning.
Учні  ходять  по  класу,  запитують  товаришів,  а  потім  аналізують.
Наприклад:
P1. It’s  a  pity  nobody  does  morning  exercises  every  day.  Only  Sasha  does  them  sometimes.
P2.Sasha  and  Igor  like  sport  most  of  all.  Only  Ann  hates  sport  at  all.



8. Work in pairs or groups of three. Name two things that:
1.     are very expensive.
2.     you can use to write with.
3.     have a nice smell.
4.     are small enough to fit in your pocket.
5.     are dangerous.
6.     can make you feel happy.
7.     are thin and sharp.
8.     you can wear above the waist.
9.     you would find it difficult to live without.
  1. are yellow.
9. [ ı ]
Dick’s stick is thick,
Nick’s stick is not so thick,
Pick’s stick is not so thick
As Nick’s stick and Dick’s stick.

 [еı ]
Rain, rain, go away,
Come again another day,
Little Johnny wants to play,
Rain, rain, go away.